fredag 20 mars 2009

Kärlek, mat och fotboll

Igår lämnade jag kaoset hemma för att tillsammans med mina vänner Annica och Cissi lyssna på en föreläsning av Alexandra Zazzi. Stadsdelen vi bor i har haft "italiensk vecka", och på biblioteket hade man bjudit in Zazzi för en föreläsning om italiensk mat och olivoljor. Det ingick även provsmakning av italiensk plockmat.

Hon var oerhört inspirerande och rolig att lyssna på, hade ett "typiskt italienskt"
sätt att prata, dvs snabbt och inlevelserikt. Hon beskrev det italienska
vardagslivet med betoning på matvanor, kulturkrockarna hon upplevt då hon som 11-åring flyttade tillbaks till Sverige och hennes tid med Robinson och hur kändisskapet påverkat henne. Enligt Zazzi har vi mycket att lära av det italienska folket, tex att leva mer i nuet, laga mat med äkta kärlek och ta vara på de råvaror vi har runt omkring oss. För italienarna finns det 3 viktiga saker som allt kretsar kring: kärlek, mat och fotboll... Föreläsningen avslutades med en olivoljeprovning som jag verkligen sett fram emot. Till min stora besvikelse var jag dock så förkyld att jag varken kunde lukta eller smaka en endaste gnutta av vad oljorna doftade/smakade, jag kände verkligen ingenting!!!

Plockmaten som vi bjöds på förlorade tyvärr också all smak i min
mun, även om ögat fick sitt! Foccacia, marinerade oliver, grissini, parmaskinka, korv, tapenade på soltorkade tomater och solrosfrön, kålrots- och fetaoströra, fänkålsbitar, olivolja, flingsalt.....
Fotograf: Cecilia Winge

1 kommentar:

Cissi sa...

Tyckte riktigt synd om dig igår! Detta är ju verkligen DIN grej! Vi får ta en andra omgång någon annan gång!