måndag 27 april 2009

Föräldraledighet

Tänkte passa på att summera första "riktiga" veckan som ”pappaledig”. Första veckan var ju bara 2 dagar innan jag åkte till Hemsedal. Andra veckan blev en riktig långvecka då Linda gick kurs fredag och lördag. Då fick jag tänka på att Linda var ensam från torsdag –söndag när det kändes som om det blev litet mycket på en gång... Annars känns det bra att vara hemma med barnen och oftast är det riktigt mysigt! De gånger det är jobbigt är när bägge barnen är trötta och hungriga och vill ha uppmärksamhet samtidigt. Då känner man att man inte riktigt räcker till. Jag har också mer än en gång tänkt på vilken härlig tid på året jag får gå hem: när man kan vara ute hur mycket som helst och slippa ta på lagervis med kläder mot kylan.

I fredags åkte jag, Melvin & Elmer till Eriksberg där vi mötte upp Annika, Linnea & Lukas för en tur med Älvsnabben samt fika. Melvin älskar att åka båt och tyckte det var riktigt kul. Det roliga var att Elmer skulle sova när vi gick (Elmer rullade i sin vagn) ombord på båten. Jag parkerade honom och hängde för en filt och trodde att han somnat eftersom det var helt lugnt och tyst. Efter en kvart började taket bukta uppåt och när jag kollar honom så försöker han sätta sig upp. Han fick komma och sätta sig med oss andra och var överlycklig. Han ställde sig vid fönstret och tittade på allt spännande. På återresan stod vi fram på däck och njöt i solskenet. Efter båtresan fikade vi på ett café innan det var dags att åka hem och äta lunch. Elmer höll sig vaken ända tills vi började åka bil vid 12-tiden (brukar somna 9.30). På eftermiddagen visade Melvin vilken kämpe han blivit på cykeln. Ifjol var allt jobbigt, "jag orkar inte-putta på pappa!" I år kämpar han som en galning och det är riktigt kul att vara ute med honom. Vi tog en tur runt fågeldammen och han cyklade själv hela vägen (ca 3,7 km) förutom lite extra hjälp i två backar. Nu säger han ofta istället: "inte putta-jag kan själv!"

Idag (måndag) kom Magnus, Wilma & Klara hit och hälsade på. Melvin visste inget och blev glatt överraskad när jag berättade att de sitter i bilen på väg hit. Melvin och Wilma hade jätteroligt när vi ställde ut ett soltält som de fick leka i. Strax efteråt var nästan alla leksaker i garaget ute på gräsmattan vid ”deras hus”. De lekte verkligen bra och förutom ett avbrott för mat lekte de hela tiden. Efter lunch ville Wilma promenera någonstans. Melvin föreslog direkt båtlekplatsen som av någon anledning är hans favorit och de packade genast en hink full med leksaker. Väl framme blev det diskussion (fight) om vem som skulle styra båten, men Magnus löste detta med lottning och sedan tidsbegränsning vid ratten. Efter en härlig eftermiddag åkte de hem strax innan Linda kom hem från jobbet.







1 kommentar:

Cissi sa...

Vad härligt ni verkar ha haft, både med fam G och Wilma-Klara-gänget! :-)
Idag kommer Hannah hem från Oslo och jag längtar järnet!!