torsdag 12 februari 2009

Vrålförkyld

Nu är det 4:e dan med feber för Elmer. Från att ha varit lite hängig och snuvig har han nu blivit riktigt sjuk! Har aldrig sett honom så här krasslig... I natt vaknade han vid 23.30-tiden och skrek förtvivlat i säkret 45min. Fredrik o jag försökte trösta på alla möjliga sätt, men inget hjälpte. Han ville absolut inte ha in ngt i munnen, varken vatten, välling eller napp och absolut inte medicin!!! Kändes inte roligt att tvinga in medicinen med våld, och dessutom åkte minst hälften utanför. Suck. Efter myckte bärande och vyschande somnade han tillslut om, men sov sedan oroligt i våran säng. Uppenbarligen hade han ont, jag skulle tro att det är den andra framtanden som spökar i kombination med förkylningen.

Han vaknade grinig i morse vid 6.30. Fick panodil 7.30 och somnade under promenaden till dagis vid 9.30 som han brukar. Sen vaknade han 11 och då var han varm igen. Trots att han sovit 1½timme var han inte alls pigg. Orkade inte sitta för sig själv, utan la sig på golvet och ville helst vara nära mig. Ögonen var röda och svullna, och ja, han såg allmänt totalhängig ut. Nysattack på nysattack, hosta och rinnande näsa. Eftersom han inte piggnade på sig trots ny dos med panodil utan somnade om igen i sängen så ringde jag till slut till Backa barnmedicin. Hade tur och fick en akuttid till doktorn 20 min senare. Som tur var fick jag låna våra grannars bil, och Sara kunde även hämta Melvin som snart skulle gå hem från dagis. Väl hos doktorn piggnade Elmer dock till något (är det inte alltid så?), och jag kände mig som en överdrivet orolig förälder som upptog läkarens tid... Men det kändes ändå skönt att ha kollat upp att ingen var fel, för så hängig och nästan apatisk har jag inte sett vår goa kille förut. Men efter en snabb undersökning var det alltså bara att åka hem igen, med rådet att vänta ut virusinfektionen.

Melvin fick stanna kvar och leka med Oscar hela eftermiddagen, så jag kunde gå o bära på Elmer i lugn och ro. Vi får hålla tummarna för att det elaka viruset snart ger med sig och för att den onda framtanden bryter igenom så att han slipper ha så ont.

1 kommentar:

Cissi sa...

Ja, hoppas nu lillfisen kryar på sig så vi kan leka ihop snart! :-)
Hannah var inte alltför pigg idag heller, kanske piggare i morgon. Den första dagen brukar ju vara värst...