söndag 8 februari 2009

Fy för sena kvällar!

Det har varit en händelserik vecka. Barnens moster kom hit i onsdags och stannade till i går. Torsdagen ägnades åt begravning, och efter mycket funderande valde vi att ta med bägge barnen till kyrkan. Begravningen var ljus och vacker och prästen var jätteduktigt på att förklara och visa Melvin runt i kyrkan så att det hela belv en positiv upplevelse för honom. Bla förklarade han att kistan var som den finaste säng man kan ha, som en skattkista, vilket jag tycker var väldigt fint sagt. Så det blev ett bra avsked och det hela kändes väldigt naturligt.

På fredagen tog jag och min syster med oss barnen in till stan. Vi kunde uträtta några ärenden och för att hålla Melvin nöjd lockade vi med rulltrapps-åkning och leksaksaffär. Lunchen blir ju tyvärr aldrig så där lugn och avslappnad längre, så som man gärna ser framför sig när man pratar om en lunch på stan, men det är ändå trevligt att komma ut bland folk och känna stadspulsen. Efter ett par timmar hoppade vi på bussen hem igen. Moster Lotta & Melvin hoppade av lite tidigare och gick på banangympan. Detta innebar att jag fick en stund för mig själv då Elmer somnade så lägligt i vagnen på väg hem från bussen. Jag lyxade till det med att lägga mig i soffan o läsa Amelia. Kan inte minnas när jag tog mig tid att göra något sådant senast... Så Skönt! Och Melvin var så klart supernöjd över att få egen tid med sin moster!!!

På lördagskvällen var vi bjudna till Melvins kompis Linnéa och deras föräldrar. Vi brukar ju sällan rucka på Melvins läggningsrutiner, men för en gångs skull gjorde vi ett undantag. Det är ju så tråkigt att behöva bryta upp o åka hem så tidigt, så vi såg färdigt melodifestivalen innan vi begav oss hemåt. Melvin och Linnéa lekte jättebra ihop hela kvällen och hade riktigt roligt tillsammans, men sista timmen började tröttheten märkas och Melvin höll på att spåra ur ordentligt. Pappa Mattias lyckade rädda situationen genom att läsa bok för barnen. Väl hemma sen så somnade Melvin på ett kick. Klockan hann bli 22.

Den sena kvällen igår fick vi betala med råge idag... En tröttare och grinigare Melvin var det länge sen vi såg. Puh, vilken dag. Men, vi har ju oss själva att skylla, även om det är svårt att komma ihåg det när man står där och försöker reda upp den ena fighten efter den andra. Melvin somnade en stund mitt på dan, vilket nog var tur, även om det hjälpte föga... Trots detta har vi hunnit med en hel del roligt idag oxå; Melvin och Fredrik har varit i simhallen med Oscar & Janne, vi har bakat en kaka, promenerat med våra grannar och sen fikat med dem hemma hos oss (Melvin och Oscar hann leka en bra stund innne oxå). På kvällen var Melvin och Fredrik ute en sväng och lyste i mörkret innan det var dax för Blixten McQueen och frukt, tandborstning och godnattsaga. Nu sover bägge barnen sött i sina sängar och i moron börjar vardagen igen.

1 kommentar:

Cissi sa...

Hannah somnade vid 21 på lördagen, vaknade 08:10 igår. Så hon tog nog igen de förlorade sömntimmarna på morgonen. Elias vaknade 07:20, trots att han lades i sängen 19.00. :-)
Idag var det på't igen, 06:20 vaknade båda barnen...