tisdag 20 januari 2009

Mamma, jag har ångrat mig...

Ni som känner Melvin vet ju att han har mycket funderingar på livet, döden, framtiden och hur allting hänger ihop. För en dryg månad sedan kom vi att prata om att han en dag kommer att bli vuxen och inte längre bo med sin mamma och pappa. "Men jag vill inte bo själv" sa Melvin. Nej, men du kanske hittar någon söt flicka som du vill bo med sa jag. Han undrade då vilken flicka det skulle vara. Tja, sa jag , du kommer att välja någon som du tycker väldigt mycket om och som du vill ska bli mamma till dina barn. "Och så blir jag pappa" svarade melvin. "Men jag vill inte välja själv" fortsatte han. Jo då, det kommer du nog att vilja, skrattade jag. "Näe mamma. Du får välja". Och då lovade jag att om han verkligen vill att jag ska hjälpa honom att välja, så kommer jag att göra det. Fast, tillade jag, när den dagen kommer tror jag inte du vill ha min hjälp...

Det gick nån vecka och sen hade han bestämt sig. "Mamma, jag ska gifta mig med Hannah". (Det lustiga är att Hannah, Melvins kompis, sagt samma sak till sin mamma, att hon ska gifta sig med Melvin). "Då ska jag bli en pappa och hon bli en mamma. " Detta har Melvin pratat om lite då och då sedan dess. Fast för ett par dagar sen började hanprata om att han ska bli en pappa före Hannah blir en mamma. Och i morse, när han precis vaknat och höll på att klä på sig, sa han "Mamma, jag har ångrat mig". Jaså, svarade jag och trodde han pratade om kläderna eller nåt. Vad är det du har ångrat? "Jag ska inte gifta mig med Hannah. Jag ska gifta mig med Ella (kusinen)". Och sen var det inte mer med det.

Jag tror nog att valet kommer hinna ändras många gånger fram tills dess det är dags att bestämma sig på riktigt. Och jag tror inte att han kommer att vilja ha min hjälp i slutändan.... Kan inte låta bli att le inombords åt alla hans roliga funderingar. Min underbare Melvin!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, ja vilka tankar de har de små, undrar var allt kommer ifrån. Han kommer att bli en fin pappa och han vill säkerligen inte ha din hjälp men jag tycker att Tuva skulle passa bra för då har jag ju både mitt barnbarn och bonusbarnbarn och det vore ju underbart!
Det är roligt att läsa om allt som händer med barnen och med er.
Kram Anki

Cissi sa...

Jag skulle ju verkligen bli världens bästa svärmor...hahahahahah!
Nu har vi varit och tränat, Annica och jag, jätteskönt!

farmor sa...

De är ju verkligen underbara.Kul att du har börjat blogga igen,så vi kan hänga med på vad som händer.
Vilka fina legogubbar Melvin gör .
Elmer ser verkligen lycklig ut på bilderna. Kram Farmor