torsdag 15 januari 2009

En erfarenhet rikare...

Idag efter dagis skulle vi egentligen ha hälsat på Melvins kompis Linnéa, men eftersom Elmer vägrade äta lunch idag fick jag för mig att han var på väg att bli sjuk. Ställde därför in träffen med Linnéa, och bestämde att vi i stället skulle leka med Hannah -som oxå är sjuk-utomhus en stund. Men det var väldigt kallt ute, och Hannah frös och ville gå hem. För att locka Melvin som blev besviken över att inte ha någon kompis att leka med lovade jag att vi skulle göra plättar när vi kom hem. Slängde ihop smeten och satte plättjärnet på plattan. Melvin skulle hjälpa till att steka och stod på pallen framför spisen. Plattan blev varm och Melvin noterade att den röda färgen försvann från plattan. "Men mamma, nu blir det kallt igen" sa han. Nej då, svarade jag, känn här, det är fortfarande varmt sa jag och höll handen 10 cm ovanför plattan. Melvin gjorde som jag sa och kände. Bara det att han satte fingret rätt på plattan... Hann inte hejda honom trots att jag såg vad som hände. AJ AJ AJ! Kan säga att jag nog aldrig sett honom ha så ont så länge. Han fick ha handen i ett glas med vatten, och ville inte ta upp handen på över 2 timmar. Ringde sjukvårdsupplysningen samt min moster som ju är sjuksköterska för att få lite råd. Melvin skrek och Elmer skrek. Melvin lugnade sig dock i omgångar, men smärtan kom tillbaks om och om igen, stackarn! Fick rådet att utöver "lagom" kyla ge alvedon för att lindra smärtan. Det blev en stor blåsa på toppen av ringfingret -eller på gullebrann som Melvin sa mitt i kaoset- ca 1,5 x 1cm. Fredrik fick åka tidigare från jobbet och köpa förband på apoteket. Som tur var verkade smärtan ha lagt sig efter middagen. Då lekte han som vanligt igen och verkade rätt stolt över sitt "plåster". Förhoppningsvis kommer han aldrig mer att sätta handen på spisplattan ...






2 kommentarer:

Anonym sa...

Stackars Melvin! Wille hälsar att han vet hur det känns.... Har aldrig hänt igen.

Kram, Herlena

Anonym sa...

Stackars lille Melvin men nu vet du att du inte kan lägga handen på spisplattorna då de är mycket varma. Men det var ett tufft bandage du har. Ses på lördag.
Kram Anki