onsdag 13 oktober 2010

Nedräkningen har börjat!

Ja, nu är det bara 2 veckor kvar av den här graviditeten. Gick in i v 36 igår, och kan bara konstsatera att jag mår så väldigt mycket bättre den här gången, jämfört med vad jag gjorde med Elmer. Elmer föddes ju 3 1/2v för tidigt, det vill säga som om den här bebisen skulle komma nu på lördag. Än så länge finns det inga tecken på att den här krabaten vill ut, utan det är troligt att det blir 26/10 som planerat.

Igår var vi på läkarbesök/tillväxtultraljud och fick en ny viktuppskattning. 3,3 kg löd vikten, och det kan ju då jämföras med Elmers dryga 5 kg vid samma tidpunkt... Känns nästan för bra för att vara sant. Nu är det ju 2 v kvar, och mycket kan hända, men det kanske blir runt 4 kg, vilket i så fall är mindre än både Melvin och Elmer. Under ultraljudet kollar läkaren även fostervattensmängd, blodflöde i navelsträngen samt fosterrörelser. Men just då ville bebisen inte alls röra på sig trots flera försök från oss på utsidan att väcka honom. Läkaren ville därför göra en extra CTG-undersökning för att försäkra sig om att allt var ok. Detta satte så klart igång en del oro och tankar, men ganska snart fick vi ett positivt besked att allt var i sin ordning. Han hade bara tagit sig en ordentlig tupplur den rackar'n.

F o m den här veckan går jag på tätare kontroller vilket känns tryggt. Utöver besök hos barnmorska 1g/v är det CTG-kurva 2ggr varje vecka. Nästa vecka har vi dessutom inskrivning på förlossningen 21/10 inför själva snittet. Så nu börjar det verkligen närma sig! Är så nyfiken på den här lille krabaten och kan knappt bärga mig tills jag får hålla i honom på riktigt. Även Melvin räknar dagarna nu och är väldigt spänd och förväntansfull. Spjälsängen är bäddad och vagnen likaså. Idag har jag köpt blöjor och snart ska jag väl börja packa den obligatoriska väskan till BB, så att vi är helt förberedda. Mest orolig är jag över hur Elmer kommer att ta det hela. Han är just nu mammigare än nånsin, och det är bara jag som duger. Anar en viss svartsjuka som vi kommer att få tampas med.

Som sagt, knappt 2 veckor kvar tills vi får träffa vår nye familjemedlem! Vi längtar!!!

1 kommentar:

Cissi sa...

Vi ser också fram emot nedkomsten av trean! Det är så skönt att läsa (och se!!!) att du mår så mycket bättre denna gång, det förtjänar du verkligen! KRAM