tisdag 28 oktober 2008

jobbigt...

Melvin har varit hemma från dagis idag med, hade fortfarande lite feber igår kväll. Är nu på bättringsvägen och får gå till dagis i morgon. Kan ju säga att det känns rätt ok för min del, är helt slut efter att ha varit ensam med barnen två dagar i rad...
Det har gått rätt så bra med Melvin ändå, har bara haft ett par- om än jobbiga- "duster" med honom då han har gett sig på mig och lillebror. Det är alltid förknippat med svartsjuka då lillbrorsan tar för mycket tid eller mamma håller på med annat. Som tex när jag skulle amma Elmer innan vi skulle ut till lekplatsen efter lunch. Melvin var redan arg på mig för att jag hade tagit i från honom två leksaksskruvmejslar, eftesom han hade sprungit omkring med dem och slått mot mig och Elmer alldeles innan. När jag satt i soffan med Elmer kom han och typ la sig i mitt knä ovanpå Elmer. När jag försökte få honom att flytta på sig började han att skalla Elmer lite halvhårt om och om igen. Han blir som en igel som bara fortsätter och inte går att lugna ner. Försökte så klart få honom att lyssna på mig och sluta, men det blev värre o värre. Till slut blir jag så arg att jag skriker åt honom, och han skriker så klart tillbaks. Det hela slutar med att jag får lägga ifrån mig en gallskrikande Elmer och bära upp en hysterik Melvin till övervåningen. Efter ett tag lugnade han sig och vi kunde till slut prata om det och sen gå ut till lekplatsen. Puh. Men största delen av dagen har han ändå varit harmonisk och lekt på ett bra sätt. Har mycket fantasi och hittar på alla möjliga roll-lekar. Fick mig att skratta gott när han kom och sa: "mamma, tycker du vi ska behålla de här byxorna, eller ska vi byta dem på lindex" Jag kan inte förstå vad han får allt ifrån...

Annars är det Elmer som är inne i en jobbig period just nu. Är gnällig mest hela tiden. Vet inte vad det beror på, och jag är bara SÅ trött på honom! Dels är han fortfarande lite förkyld, och dels så verkar han frustrerad över att han inte kan sitta själv. Ändå har han gjort stora framsteg de senaste dagarna! Klarade att sitta utan stöd på golvet i 3 min dag! Är på jakt efter en begagnad gåstol för att få honom lite gladare, men de verkar vara hårdvaluta på blocket... Känns som om jag går och bär på honom konstant. Suck. Kanske blir det lite lättare i morgon när Melvin är på dagis, och jag kan ägna honom all uppmärksamhet ett par timmar.

För att vi inte skulle få en allt för lugn kväll såg min långe make till att vi fick lite att göra. Han och Melvin skulle gå ut i mörkret och lysa med ficklampa. När Fredrik stod i hallen och skulle klä på sig lyckades han vifta till taklampan så att glaskupan flög i klinkergolvet. Jag kan tala om att det blev MYCKET glassplitter på en STOR YTA. Melvin och Elmer vrålade i kapp under tiden jag och Fredrik sanerade hallen, badrummet, alla jackor och skor som hängde i hallen, köksmattan, golvet fram till vardagsrumsmattan OCH skrubben.

Ja, hoppas på att resten av veckan blir lite lugnare och positivare... Inga fler sjukdomar nu på ett tag tack!

1 kommentar:

Anonym sa...

Men åååh vilken HÄRLIG dag ni verkar ha haft!
:-)