torsdag 30 oktober 2008

Huskur

Idag följde vid med hem till Cissi, Hannah & Elias en stund efter dagis. När vi kom hem därifrån började Melvin klaga på att han hade ont i örat. Han hade ju flera öroninflammationer när han var mindre, men nu har han inte haft det på ett tag. Han fick lite nässprej, och det verkade hjälpa tillfälligt. Men för att vara på den säkra sidan kokade jag ihop lite vitlöksolja som jag droppade i örat innan han la sig. Fick receptet på denna huskur av en patient från Turkiet för ett par år sedan, och det har faktiskt funkat tididigare när Melvin haft ont i örat! Så nu får vi hålla tummarna!

På förmiddagen var jag och Elmer på mitt jobb och hälsade på. Han charmade så klart alla (var hur go o gla' som helst när vi var där, men var desto grinigare före och efter...). Passade på att prata med chefen och ordna med papper för fortsatt föräldraledighet. Känns skönt att ha en plan för våren äntligen; jag börjar jobba igen 14/4, och Fredrik kommer då vara hemma på heltid.

I kväll är det Fredrik som är ute på galej -oktoberfest på jobbet- men jag och småkillarna har haft det mysigt tillsammans med moster Britt som kom och unerhöll oss en stund på kvällen. Hon hade med sig Thai-mat och efter att vi ätit lekte hon och Melvin konstant i två timmar. Nu sover bägge (barnen alltså) sött och jag har ägnat kvällen åt att sy påslakan/örngott till Elmer. Har köpt ett jättefint tyg som skall bli genomgående tema i hans rum!

Dunderkur mot öroninflammation
Fräs 1-2 hackade vitlöksklyftor i ett par matskedar olivolja, så att vitlöken blir brun. Låt svalna och sila sedan oljan. Droppa ett par droppar olja i örat på kvällen, lättast med hjälp av en apoteksspruta. Förvara resterande olja i kylen. Upprepa ett par dagar vid behov (ev även flera ggr/dag).

Inga kommentarer: